الجمعة، 23 مايو 2008

السوبيا

طريقة عمل السوبيا :


قبل ما اكتب المقادير وطريقة التحضير عايزة اقولكم ان السوبيا دى اللى بتتاكل مش اللى بتتشرب واللى بتتشرب ان شاء الله هبقى اكتبلكم مقادير البودر بتاعها مرة تانية هكتبها هى والتمر هندى والخروب والدوم .

المقادير :
1/2 ك ارز _ 2 ك زبادى كبير _ 1/2 م/ص ملح لمون _ 1/2 ك سكر _ 4 ك ماء _ باكو فانيليا _ 2 م/ك جوز هند _ قرفة للتزيين .

طريقة التحضير :
نحضر اناء ونضع فيه نصف كوب الارز و اربع اكواب الماء ونضعهم على نار هادئة مع ملاحظة تقليبه باستمرار حتى ينضج الارز تماما ويتشرب الماء وبعد ذلك نرفعه من على النار ونتركه حتى يبرد تماما وبعد ذلك نضعه فى الخلاط ونضيف عليه الزبادى والسكر وملح الليمون والفانيليا وبعد ذلك نضعه فى اناء ونضيف اتنين ملعقة جوز هند قشور ونضعه فى الثلاجة وبعد ان يصبح باردا نصبه فى اطباق الخشاف ونضع عليه رشة قرفة للتزيين .

ملحوظة : ملح الليمون موجود عند اى عطار ولما بنضعه بيعطى طعم مزز شوية و لو مش عايزين انها تكون سوبيا مززة ممكن الاستغناء عنه او وضع رشة صغيرة اوى منه ، والقرفة بتعطى طعم حلو اوى لما بنزين بيها السوبيا وكمان جوز الهند بيخلى السوبيا ليها طعم احلى ولو احنا مش متوفر عندنا الجوز الهند والقرفة وملح الليمون فى البيت يمكن عملها من غيرهم بس لو بيهم بيكون طعمها احلى بكتييييييير اوى ، و لو نحب السوبيا تبقى بطعم المانجة مثلا يمكننا اضافة طعم ولون صناعى بس انا مش بحبز اننا ندخل فيها الطعم واللون الصناعى وتبقى طبيعية احسن .
وعلى فكرة الوصفة دى سهلة اوى ومش بتاخد وقت ومجهود .


علمتني الحياة أن البراءة أروع وأجمل صور الحب والتفاؤل بين الأطفال .. علمتني الحياة أن علينا أن نتعلم من أخطائنا لأن الخطأ بداية الوصول إلى المعرفة الصحيحة والدقيقة والخطأ يجعل الفرد منا يتقدم ويتحدى نفسه أولا ثم الناس ليثبت أنه إنسان ... علمتني الحياة أن ابتسم في الوقت الذي ينتظرني فيه الآخرون أن أبكي ..علمتني الحياة أن أكون شامخة كالأشجار التي تصد الرياح .. علمتني الحياة بأنني أحب الناس أن يعاملوني كما أعاملهم .. علمتني الحياة أن الصبر مفتاح الفرج .. علمتني الحياة أن كل إنسان عليه أن يموت .. علمتني الحياة أن القرآن غذاء الروح .

هناك 4 تعليقات:

غير معرف يقول...

السلام عليكم
تسلم ايديكى عايزين بقى السوبيا اللى بتتشرب انتى عارف الدنيا حر ...
جزاكى الله خيرا

غير معرف يقول...

ام مريم

شكرا لمرورك وعنية ليكى .

rtrcbh يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جزاكم الله خيرا ام زياد
بارك الله فيك
جمل شىء بالنسبه لى فى وصفاتك هو الخاتمه التى تختمى بها استفيد منها حقا
جزاكم الله خيرا جزيلا وبوركتم عليها

علمتني الحياة أن البراءة أروع وأجمل صور الحب والتفاؤل بين الأطفال ..

علمتني الحياة أن علينا أن نتعلم من أخطائنا لأن الخطأ بداية الوصول إلى المعرفة الصحيحة والدقيقة والخطأ يجعل الفرد منا يتقدم ويتحدى نفسه أولا ثم الناس ليثبت أنه إنسان ...

علمتني الحياة أن ابتسم في الوقت الذي ينتظرني فيه الآخرون أن أبكي ..

علمتني الحياة أن أكون شامخة كالأشجار التي تصد الرياح ..

علمتني الحياة بأنني أحب الناس أن يعاملوني كما أعاملهم ..

علمتني الحياة أن الصبر مفتاح الفرج ..

علمتني الحياة أن كل إنسان عليه أن يموت ..

علمتني الحياة أن القرآن غذاء الروح

غير معرف يقول...

ابا يحيى وادم

جزاك الله خيرا على تعليقك