الثلاثاء، 13 مايو 2008

الزبادى

طريقة عمل الزبادى :


المقادير :
1 كجم لبن _ 1 ك زبادى .

طريقة التحضير :
نغلى اللبن جيدا وبعد الغلى نتركه حتى يصبح دافئ ثم نضيف كوب الزبادى ونقلبه جيدا وبعد ذلك نصبه فى اكواب ونضع الاكواب فى صينية بها ماء دافئ ونكون مدفيين فرن البوتوجاز يعنى نشغل الفرن لمدة دقيقتين ونطفيه يكون اصبح دافى وبعد كدة نحط الصينية بداخله بعد تغطيتها بقطعة قماش نضيفة وياريت لو نضع على قطعة القماش اى حاجة تقيلة زى مثلا غطا الصينية او صينية شاى مدورة وكل دى ملحوظات بتنجح عمل الزبادى و لو بنعمل الزبادى باستمرار نسيب اخر كوب من الزبادى اللى عملناه ونعمل بيه الزبادى الجديد بدل ما نضطر نشترى كوب زبادى من بره وعلشان الزبادى يتعمل بياخد حوالى 6 ساعات نغطيه ونتركه فى فرن البوتوجاز بس ما نحاولش خلال ال6 ساعات اننا نكشف غطاه ونبص عليه كل شوية .

ملحوظة : الماء اللى هنضعه فى الصينية اللى هيكون حول الاكواب لازم يكون دافئ مش سخن وكذلك الفرن يكون دافئ مش سخن لانه لو سخن هتلاقوا الزبادى معظمه مية ومش متجمد كويس وطعمه مش حلو .


ضع شيئاً واحداً في بالك فقط هو أن الله يراقبك وستموت وحدك وسوف تسأل وحدك وستبعث وحدك وستدخل الجنة أو النار وحـــــــــــدك فمالك ومال للناس ماذا يفعلون إنج بنفسك فطالما حرصت فيما فات أن تلبي رغبات نفسك فمؤكد لو ان نفسك تتحدث لقالت أرجوك لا تلقيني في النار دعنا نر إن كان باستطاعة الشيطان أن يتصدى لشيء كهذا هذه المر ة متي أموت؟ الآن؟ غدا؟لا أعلم ...كيف أموت علي السرير ؟ في الطريق؟ وأنا علي وضع معصية أم وأنا أطيع؟

هناك 6 تعليقات:

rtrcbh يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
جزاكم الله خيرا على هذه الطريقه
دى سهله وخفيفه ومش هتاخد وقت اعلمها النهارده ان شاء الله واجرب وجزاكم الله خيرا

غير معرف يقول...

ابا يحيى و ادم

ان شاء الله الطريقة هتعجبك وكمان الزبادى حلو وخفيف على المعدة ويارب تجربه وتقولى عملت ايه وياريت متحرمناش من تعليقاتك .

مسلمة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبهان ما شاء الله عليك قد ايه شرحك بسيط وسلسل وطبعا ان شاء الله هجرب الزبادى
وبشكر ابا يحيى وادم انه عرفنى بمدونتك الجميله دى ربنا يكرمه
على فكره انا بحب المطبخ قوى قوى بس انا نفسى ابقى شاطره فى عمل الحلو اتمنى انك تساعدينى فى عمل حلو
باين عليا متعبه من اول تعليق هههههههه ربنا يكرمك
وجزاكى الله خيرا

غير معرف يقول...

مسلمة

انا ناوية فعلا يا مسلمة احط شوية حلويات هتعجبكم اوى وطريقتها سهلة وعلى فكرة هتلاقى السويسرول طريقته موجودة وده من الحلويات ولما تجربيه هيعجبك جدا ودايما ان شاء الله هتلاقى كل جديد ويارب اكون عند حسن ظنك .

احلامنا يقول...

متشكر جدا علي اهتمامك بطلبي ياحبهان ومعلشي الرد متأخر لكن انتي عارفه بقي الامتحانات وانا ان شاء الله هاجرب الطريقه دي وهاقولك انا عرفت اعملها ولا لا وان شاء الله اكيد هاتطلع جميله وتشكر جدا

غير معرف يقول...

السلام عليكم
انا عملته جميل بس فيه شوية ميه ياريت تقولى لى ايه الغلطة
السلام علكم